DATENSCHUTZERKLÄRUNG. Sebastian Umat Islam meragukan ke halalan praktisch perdagangan berjangka. Bagaimana menurut pandangan para Pakar Islam Jangan engkau mengambil sesuatu Yang tidak ada padamu Sabda Nabi Muhammad dalam sebuah hadist riwayat Abu Hurairah SAW. Sementara Fuqaha (ahli Fiqih Islam) Hindus tersebut di tafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik, jual-beli, yang, tidak, ada, barangnya, pada, waktu, akad, hukumnya, haram. Penafsiran secara demikian esu tidak pelak lagi, müde Fiqih Islam sulit untuk memenuhi tututan jamman yang terus berkembang denganb perubahan-perubahannya. Karena itu sejumlah Ul Ul Ul Ul Ul Ul Ul Ul Ul Ul Ul............................................. Diantaranya Ibnu Alqoyyim. Ulama bernazhab Hambali ini berpendapat, ul............................................... Baik dalam Al-Quran, sunnah maupun fatwa para Shahabat, larangan tersebut tidak ada. Dalam Sunnah Nabi Hanya Terdapat Larangan Menjual Barang Yang Belum Ada, Sebagaimana Larangan Beberapa Barang Yang Sudah Ada Pada Waktu akad. Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan Gharar, Ujar Dr. Syamsul Anwar MA Dari IAIN SUKA Jogyakarta menjelaskan pendapat Ibn AlQayyim. Gharar adalah ketidak pastian tentang apakah barang yang von perjual-belikanischen itu dapat diserahkan atau tidak. Misalkan sesorang menjual unta yang hilang, atau menjual barang milik orang liegen padahal tidak diberi kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi meskipun Pada Waktu akad barangnya tidak ada, namun ada kepastian di adakan Pada Waktu diperlukan sehingga bisa di serahkan kepada pembeli, maka jual-beli tersebut SAH. Sebaliknya. Kendati barangnya sudah ada tapi - karena satu dan hal lain-tidak mungkin von serahkan kepada Pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka jelas bukan Gharar, sebab dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang di jual-belikan sudah di tentukan. Begitu juga dengan jumlah, mutu dan tempat serta waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di atas rel aturan resmi Yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya Praktek penyimpangan berupa penipuan - satu hal Yang sebenarnya bisa juga terjadi Pada praktik jual-beli konvensional. Dalam Perspektif Hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) - Forex adalah termasuk bagian Dari PBK - dapat di masukkan dalam kategori al-Masail al Muashirah atau masalah-masalah hikum Islam Kontemporer. Oleh karena itu, ya.,,,,,,,,,,,,,.................. Klasifikasi Ijtihadiyah termasuk kedalam wilayah fi ma la nasha fisch, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategoris masalah hukum al-sahrastani, ia termasuk kedalam paradigma al-Nushusch qad intahat wa alwaqai la tatanahi. Artinya nash hukum dalam bentuk Al-Quran als Sunnah sudah selesai tidak ada lagi tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru munkul harus di berank kepastian hukumnya melalui Ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, Ijtihad dapat merujuk p. P p h h h Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ib Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, Fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel Perubahnya. Yakni: niat, waktu, tempat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan Dari Paradigmas ilmu hukum Dari gurunya, yaitu Ibn Taimiyyah Yang menyatakan bahwa: al-Haqiqat fi al-Ayan la fi al-adzhan. Artinnya kebenran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik, bukan dalam alam pemikiran atau alam Idee. Paradigma ini di turunkan dari Prinsip Hukum Islam tentang keadilan yang dalam Al-Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, Secara khusus masalah PBK dapat dimasukan kedalam bidang kajian fiqih al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Dalam kata gelegen, PBK termasuk kajian hukum Islam dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan dalam masalah kepemilikan atas harta benda, melalui Perdagangan Berjangka Komoditi dalam Ära globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak Yang terlibat dalam Perdagangan Berjangka Komoditi dalam ruang dan Waktu serta pertimbangan tujuan dan mafaatnyadewasa ini, sejalan dengan semangat dan Bunyi UU No. 321977 tentang PBK. Karena teori prubahan hukumseperti di jelaskan di atas, dapat menunjukan elastisitas hukum Islam dalam kelembagaan dan Praktek perekonomian, maka PBK dalam sistem hukum Islam dapat di analogikan dengan Bucht al-salam ajl bi AJIL. Bay al-salam dapat di artikan sebagai berikut: Al-salam atau Al-Salaf adalah Bucht ajl bi AJIL, yakni memperjual - belikan sesuatu Yang dengan ketentuan sifat-sifatnya Yang terjamin kebenarannya. Di dalam transaksi demikian, penyerahan ras al-mal dalam bentuk uang sebaiai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang di maksud dalam transaksi itu. Ulama Syafiiyah dan Hambaliyah mendefinisikannya dengan: akad atas komoditas jual-beli Yang diberi sifat terjamin Yang di tangguhkan (berjangka) dengan harga jual Yang ditetapkan didalam Schleimbeutel akad. Keabshahan transaksi jual-beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya Rukun dan syarat sebagai berikut: Sebagai unsur-unsur utama Yang Harus ada dalam Suatu peristiwa transaksi. Unsur-unsur utama dalam bucht al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (aqid) Objek transaksi (maqud ilahi). Yaitu barang-barang komoditi berjangka dan nilai tukar (ras al-mal al-salam als al-moslemischer fih). Kalimat transaksi (sighat aqad), yaitu ijab dan qabul. Yang Perlu di perhatikan Dari unsur-unsur tersebut adalah bahwa IJAB dan qabul dinyatakan dalam Kalimat dan bahasa Yang jelas menunjukan transaksi berjangka. Karena itu Ulama Syafiiyyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-Salaf didalam Kalimat transaksi itu dengan Alasan bahwa aqd al-salam adalah bay al-Madum dengan sifat dan cara berbeda Dari AQAD jual dan beli (BUY). 2. Syarat-Syarat. Persyaratan menyangkut Objekt transaksi, bahwa yaitu Objekt transaksi Harus memenuhi kejelasan mengenai: Jenisnya (ein yakun fi jinsin malumin), Sifatnya, Ukuran (kadar), Jangka penyerahan, harga Tukar, dan Tempat penyerahan. Persyaratan yang harus von penuhi oleh harga tukar (al-tsaman). Yaitu: Pertama Kejelasan jeneis alat tukar, yaitu Dirham, Dinar, Rupiah atau Dollar dsb atau barang-barang yang dapat di timbang, disukat dsb. Kedua kejelasan jenis alat Tukar Apakah Rupiah, USD, EUR, CHF atau sebagainya. Apakah, Timbangan, Yang, Krankpakati, Dalam, Bentuk, Kilogramm, Teich, atau lainnya. Kejelasan dalam tentang kwalitas Gegenstand transaksi, apakah kwalitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat di atas ditetapkan dengan maksud menghilangkan Jahalah fi al-aqd atau alasan ketidak tahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan von antara pelaku transaksi. Kejelasan Jumlah harga tukar. Penjelasan di atas nampaknya sudah dapat Mitgliedschaft kejelasan kebolehan PBK. Klaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak Yang di rugikan dengan peraturan perundang-Undangan Yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau rechtliche Maxime Yang berbunyi: ma la yudrak kulluh la yudrak kulluh, yaitu. Apa yang tidak dapat digunakan semuanya, Maka tidak perlu di tinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh di nyatakan dapat diterima, atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada Bucht al-salam. (Tulisan di atas dihimpun Dari berbagai sumber).di Ruangan terhad ini pihak kami ingin menjawab beberapa kekeliruan tentang hukum berkaitan dengan perdagangan matawang asing atau Forex (Devisenhandel). Kekeliruan dalam memberi Fatwa tentang haramnya perdagangan matawang Asing Timbul disebabkan dangkalnya ilmu tentang tentang perkara tersebut hanya melalui mendengar cerita tentang perlaksanaannya atau sekadar membaca artikel Yang ditulis tentangnya di Internet atau di Mana - mana tanpa terlibat Secara langsung untuk memahami proses perdagangan matawang Asing ini dilakukan. Sesetengah pihak begitu Tegas mengatakan dan kuba membuktikan ianya haram sehingga menjengilkan biji mata untuk menegakkan hujahnya tanpa menilai Secara kajian Yang Mendalam atau memahaminya terlebih dahulu dengan Secara tepat. Pertama, beberapa, pihak, ada, menyatakan, bahawa, perdagangan, matawang, asing, pada, hukum, asalnya, adalah, harus, dan, kemudiannya, haram, berlangsung, selama, 24, jam, sehari, secara, berterusan. Untuk makluman Sidang pembaca, perdagangan matawang Asing hanya boleh dilakukan 24 jam sehari dan Selama 5 hari seminggu bermula Isnin hingga Jumaat sahaja Secara online. Pada hari Sabtu als Ahad, pasaran matawang seluruh dunia ditutup. Hanya Pasaran Da Ma Cai, Sport-Toto, Magnum 4D DAN YANG Sewaktu dengannya dibuka secara 8220off-line8221 (Ini hukumnya adalah haram tanpa adanya syak wasangka lagi). Mereka juga menyatakan bahawa berlakunya 8220Riba an-Nasiah8221 daripada pertukaran wang kerana tidak dilakukan Secara 8220yadan bi yadin8221 atau dalam Inggerisnya 8220on der Spot basis8221 atau dalam bahasa Melayunya 8220tangan ke tangan8221 atau dalam bahasa Yang Lebih mudah adalah 8220serah dan terima8221 atau qadabh. Di dalam perdagangan matawang asing tidak akan dibenarkan membuat pembelischen atau penjualan sekiranya mudharib (trader) tidak mempunyai duit yang mencukupi di dalam akaunnya sendiri. Ini bermakna Mudharib (Händler) Perlu menjual atau membeli atau dengan istilah gelegen menukar matawang bergantung Pada nilai Yang dimiliki bertepatan konsep 8220serah dan terima8221 atau 8220on der Spot basis8221 qabadh Secara hukmi. Di dalam perdagangan matawang als tidak berlaku tempahan nilai matawang atau pembidaan nilai matawang. Apa Yang berlaku ialah pembelian dan penjualan sesuatu nilai matawang Yang dikategori oleh Ulama sebagai 8220 bay8217u naqdu bi Naqdi kas sil8217ati 8220. Nilai matawang Yang diniagakan adalah Dari jenis Yang berbeza dan bukannya Dari satu jenis kerana di dalam perdagangan matawang Asing tidak Akan berlaku jual beli Pada Matawang dari yang sama jenis. Contohnya dibeli (buylongmine) atau dijual (sellshortyours) matawang US Dolar bersamaan dengan Japanische Yen (USDJPY). Großbritannien Pfund bersamaan dengan US Dolar (GBPUSD). juga Mereka menegaskan bahawa perdagangan matawang Asing adalah haram kerana transaksi diuruskan oleh sebuah institusi kewangan konvensional. Adakah muamalah di dalam Islam diharamkan untuk orang islam berdagang dan berurus niaga dengan orang bukan Islam secara mutlak. Bagaimana pula hukumnya sebuah Bank konvensional Yang menggaji pegawai syarie8217nya untuk menjaga atau memantau kaunter Islam Bank tersebut sedangkan selebihnya terlibat dalam riba dan haram Dan pegawai syari8217e tersebut terpaksa Redha dengan selebihnya kerana Alasan bukan dalam bidang Kuasa beliau Memang Benar bahawa-Panel Penasihat Syariah Sedunia Yang bernaung di bawah nama Accounting amp Auditing Organization for Islamic Institutionen (AAOIFI) yang antara-Panel Penasihat Syariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wanbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217 dan Ramai lagi menyatakan bahawa transaksi antara matawang Secara tangguh dan 8220 Vorwärts8221 akan menghasilkan 8220Riba an-Nasiah8221. Tetapi perniagaan matawang Secara Tangguh dan 8220forward8221 tidak berlaku dalam realiti perdagangan matawang Asing. Ini kerana setiap belian atau jualan hendaklah dilakukan Secara langsung dan semasa ataupun 8220instant8221 dalam pasaran tanpa adanya penangguhan Waktu dan 8220forward8221 Walau sesaatpun. Mereka menyatakan bahawa perdagangan matawang wie adalah haram kerana berlakunya SWAP. SWAP sebagaimana Yang didefinisikan adalah 8220sebagai satu perjanjian atau Kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu Asset kewangan Yang khusus, Asset-Material atau kadar faedah. Proses ini hanya berlaku antara institusi kewangan dengan institusi kewangan yang lain sahaja. Apa yang berlaku ialah istilah SWAP dalam perdagangan matawang Asing tersebut merupakan caj penyetoran Dagangan (Lagerkosten) untuk penjualan atau pembelian matawang Yang melebihi 24 Marmelade dan bukannya pertukaran bertempoh atau jualan matawang Secara Tangguh. Mereka mendakwa bahawa perdagangan matawang Asing adalah haram kerana konsep 8220options8221 Yang didefinasikan sebagai 8216Satu Kontrak Yang Mana hak diberikan (tetapi tidak Menjadi kewajipan) untuk membeli atau menjual sesuatu Artikel Yang dipersetujui (sama ada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan Hutang) Pada Harga yang ditentukan. Tiada kewajipan bagi penempah untuk memenuhi tuntutan Kontrak bagi membeli Artikel Yang ditempah, tetapi penjual hak Artikel itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak.8221Dan beliau kaitkan 8220options8221 ini dengan penjualan benda Yang belum dimiliki berteraskan hadis Nabi sah Yang berbunyi: 8220Jangan kamu membeli ikan dalam Luft, Karena sesungguhnya jual beli yang demikian esu mengandungi penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal und Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) 8216Options8217 dengan penjualan benda yang belum dimiliki adalah topik dan perbahasan yang jauh berbeza. Nampak gayanya belgien terkeliru antara dua benda yang tidak berkaitan ini. Kami memang Akui bahawa 8216options8217 adalah salah satu urus Niaga Yang terlibat dengan gharar dan riba serta hukumnya haram Akan tetapi ianya tidak dibenarkan dan tidak berlaku dalam perdagangan matawang Asing atau Forex (Devisen) tetapi ianya hanya berlaku dalam ekuiti dan komoditi. Mereka juga mendakwa berlakunya 8220futures8221 dalam perdagangan matawang Asing dan ianya adalah haram bila terlibat dengan matawang kerana ianya membawa kepada 8220Riba an-Nasiah8221. 8220Futures8221 itu didefinasikan sebagai. 8220 Satu Kontrak komersial Yang dibuat bagi melakukan pembelian atau jualan satu aset dalam satu kuantiti Yang khusus Pada Tarikh Akan datang Yang khusus 8220 (Encyclopedia Britannica, 1988. 565). Para cendiakawan dan ilmuwan Islam membenarkan 8220futures8221 dilakukan dengan syarat Kontrak komersial Yang dibuat itu hanya Janji Dari satu Belah pihak atau 8220unilateral Versprechen von einem side8221.Oleh itu, apa yang berlaku dalam perdagangan matawang Asing adalah bertetapan dengan syarat Yang diberikan oleh Ulama8217 Islam dengan Futures Yang dibenarkan dalam perdagangan matawang Asing adalah dikenali sebagai 8220pending order8221 dan proses perlaksanaan yang diberi Kuasa sepenuhnya kepada mudharib (Händler) tanpa gangguan atau campurtangan Dari mana-mana pihak untuk membuat keputusan meletakkan dan meneruskan 8220pending order8221 tersebut atau sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa di dalam pelaburan perdagangan matawang Asing terdapatnya garantierte Kapital (Jaminan Wang Modal tidak lupus) dan juga 8216Guaranteed Feste Return8217 (jaminan pulangan dan Anzahl der Beiträge Yang tertentu). Kami dapati dua unsur ini tidak berlaku di dalam perdagangan matawang kerana kami pernah berjumpa dengan Mereka Yang Rugi berjuta-juta Ringgit dan tidak Kurang juga Yang membuat keuntungan berjuta-juta Ringgit. Itulah risiko sebuah perniagaan und dalam apa jua perniagaan. Hanya mereka yang kuat dan kental sahaja akan bangkit als yang lemah akan terus menjadi semakin lemah. Mungkin beliau tersilap faham tentang orang yang membuat skim Pak Mann Telo dengan realiti perdagangan matawang Asing. Daripada penelitian dan pemerhatian Yang kami lakukan serta kajian Yang Mendalam tentang bagaimana Urusan serta perjalanan perdagangan matawang Asing dilaksanakan, kami dapati tidak terdapat unsur-unsur atau Terma-Terma Yang bercanggah dengan Islam. Setelah dihalusi tentang perlaksanaan von perjalanannya untuk ketika dan saat von artikel ini ditulis, tiada satupun yang bercanggah dengan kehendak syara8217 atau terlibat dengan syubhah atau ribawi. Walaupun dibuat Secara Secara maya di Internet, ianya mewakili akaun dan Duit Yang sebenar serta berhadapan dengan risiko Yang tinggi kepada sesiapa Yang berurusan dengan perdagangan matawang Asing ini. SUMBER. Majalah Sinar Rohani Terbitan JAKIM
No comments:
Post a Comment